wiek XIX1909 1926 1938 1939 1943 1946 1955 1956 1959 1962 1968 1980


rok 1938 Drukuj Email

onwencja z 1931 roku, poświęcona tylko znakom drogowym i nosząca nazwę „O ujednoliceniu znaków drogowych” wprowadziła już wyraźny podział znaków na kategorie, przy czym liczba znaków znacznie
wzrosła.
Do sześciu znaków ostrzegawczych doszedł nowy, odpowiadający obecnemu „ustąp pierwszeństwa przejazdu”, co oznacza, że w tym okresie pojawiły się drogi z pierwszeństwem przejazdu. Wyróżniono też nowe kategorie : znaków zakazu oraz znaków zawierających zwykłą informację.
Znaki zakazu w swym podstawowym wyglądzie i kolorystyce są zgodne z dzisiaj obowiązującymi, jednak wśród nich znalazły się „znaki zawierające pewien nakaz” tj. obowiązujący kierunek jazdy (wzór odpowiadający znakowi ) oraz zatrzymanie się w pobliżu urzędu celnego.
Znak „obowiązujący kierunek jazdy” wyróżniał się swym kolorem (tło niebieskie, biała strzałka) ze znaków zakazu, dając początek ustanowionej później nowej kategorii znaków nakazu.
Konwencja z 1931 roku wprowadziła już takie znaki jak: ruch wszelkich pojazdów zabroniony , kierunek lub wjazd zabroniony , ruch samochodów zabroniony , ruch motocykli zabroniony , ograniczenie ciężaru , najwyższa dozwolona szybkość jazdy z oznaczeniem „km”).
W kategorii znaków informacyjnych były 3 znaki: znak dozwolonego pozostawiania pojazdu dla postoju , znak wskazujący zachowanie szczególnej ostrożności jazdy (biały trójkąt na niebieskim tle) oraz znak wskazujący placówkę pierwszej pomocy . Uzupełniały je wzory znaku miejscowości i drogowskazu.
Konwencję z 1931 roku Polska ratyfikowała w 1934 r.

tablice szosowe
tablice ostrzegawcze
skrzyżowania
i rozwidlenia dróg
niezamykane przejazdy kolejoweniewidoczne i ostre zakrętyzamykane przejazdy kolejowewszelkie inne niebezpieczne miejscawygórowane mostki i poprzeczne ścieki
tablice informacyjne
obowiązujący
kierunek jazdy
znak zaleconej
ostrożności
dozwolony postój (parking)przydrożny punkt opatrunkowyobowiązkowe zatrzymanie się przed komorą
tablice miejskie zakazujące
zakaz oczekiwania i zatrzymywania się pojazdów zakaz wjazdu przy jednokierunkowym ruchu zakaz postoju pojazdówzakaz przejazduzakaz przejazdu samochodów ciężarowychzakaz przejazdu samochodów
zakaz przejazdu konnych pojazdów zakaz przejazdu konnych wozów ciężarowych zakaz przekraczania normy szybkości przez samochody ciężarowezakaz przekraczania normy szybkości przez samochody osobowe zakaz przekraczania określonej normy szybkości jazdyzakaz przejazdu pojazdów o wadze ponad określoną normę
 
 przejazd zabronionyroboty drogowerysunek z książki "Kodeks kierowcy" z 1938 roku

W 1935 roku, w związku z zaleceniem Doradczej Komisji Technicznej do spraw komunikacji i tranzytu przy Lidze Narodów przyjęto kilka nowych znaków, które w przyszłości miały być włączone do nowej konwencji. Były to słupki wskaźnikowe przed przejazdami kolejowymi, zakaz używania sygnałów dźwiękowych oraz zakaz wyprzedzania- w nowej formie.
Swego rodzaju dowolność, brak uregulowań prawnych dotyczących znaków drogowych powodowała, że bardzo często można było spotkać różne dziwne oznakowania wykraczające poza ogólnie przyjęte normy.

przykład nowego znaku wprowadzo-
nego w 1938 r.

I tak na przykład w książce "Kodeks kierowcy" z 1938 roku autor prezentuje dwa dziwne znaki- j/w.
W 1938 zostało wydane zarzadzenie Ministra Komunikacji zatwierdzające instrukcję o znakach drogowych i urządzeniach ostrzegawczo- zabezpieczających na drogach publicznych. Było to pierwsze kompleksowe ujęcie problematyki znakowania dróg po I wojnie światowej. Nowe przepisy wprowadziły dość zasadniczą zmianę w wyglądzie znaków ostrzegawczych nadając im tło żółte i czarne obrzeże. Znaki w tej „nowej szacie” zaczęto ustawiać dopiero po zakończeniu II wojny światowej.

przykłady:

 
miejscowość Egiertowo na Kaszubach.
Drogowskaz wykonany z blachy stalowej umieszczony na słupie betonowym
miejscowość Rawa Ruska (obecnie Ukraina).
Piękny drogowskaz, wykonany z wielką pieczołowitością w całości drewniany.
ulica Floriańska w Krakowie w 1932 r. Zdjęcie wykonane z Rynku Głównego w kierunku Bramy Floriańskiej. Widoczne dwa drogowskazy (po obu stronach ulicy) pokazujące pieszym miejsce przekraczania jezdnilipiec 1939r. Wieś Bosutów w województwie krakowskim. Tablica granicy administracyjnej powiatów krakowskiego i miechowskiego została przez fotografującego potraktowana niestety dość niefrasobliwie
w roku 1934, a więc w roku ratyfikacji konwencji wprowadzającej znak, na zdjęciu widać "obowiązkowy kierunek jazdy". Fotografia przedstawia układanie torów tramwajowych na pl. Sapieżyńskim (ob. pl. Wielkopolski) w Poznaniu rok 1934. Wlot ul . Święty Marcin na plac Świętokrzyski (ob. pl. Wiosny Ludów) w Poznaniu. Widoczny znak "obowiązkowy kierunek jazdy"
słup na granicy RP z III Rzeszą
(okolice Piły- Schneidemühl)
słup graniczny w miejscowości Kamiennik- napis niestety z dwoma błędamisłup graniczny
drogowskaz w m. Szczytniki (woj. poznańskie). Ówczesna droga krajowa nr 16tablica administracyjna w Nagłowicach oraz drogowskazy tablica administracyjna Gminy Wyciąże wraz z drogowskazamitablica informacyjna dotycząca drogi do Czchowa (klasa i długość)tablica z nazwą miejscowościtablica administracyjna miejscowości
droga do Gminy Wyciąże w województwie krakowskimdrogowskaz w m. Mir w województwie nowogródzkimm. Reduty- położoma w odl. ok. 20 km od Bielska Podlaskiegom. Rychłocice- pomiędzy Widawą a Wieluniem (ob. droga wojew. nr 481)
znak "majątek Zułów"znak "zakręty" przy drodze Kraków- Zakopaneznak "przystanek krajowego towarzystwa komunikac." w Gdyniautobus General Motors Truck na linii nr 3 w Gdyniznak "zakaz wjazdu konnych wozów ciężarowych" w Wa-wie ul. Bracka/ Chmielna
Warszawa- Krak. Przedm.- stacja benzynowa tow. "Karpaty"słup przystanku tramwajowego w Krakowie w 1936 r.Kraków
przystanek tramwajowy
przechodnie ogrzewający sie przy piecyku koksowym. Znak "postój", w głębi widoczny podświetlany słup przystankowy (Warszawa 1938 r.)
podświetlany słup przystanku tramw. W-wa Krak. Przedm.nowy znak przystanku tramwajów warszawskich z 1938 r.przystanek autobusów miejskich w Częstochowiekwiatowe zwieńczenie warszawskiego słupa przystanku tramwajowego
miejscowość Kulików, tablica: "posterunek"Katowice- przejście dla pieszychgmina Studzieniec, pow. Chodzież, woj. Poznań, PKU WP Bydgoszcz, Post. Pol. Państw. ChodzieżWarszawa- znak: "przystanek tramwajowy"

sygnalizacja świetlna

Sygnalizacja świetlna powstała w 1918 roku w Stanach Zjednoczonych. Początkowo były to lampy zapalane przez policjanta siedzącego w bocianim gnieździe wysoko nad skrzyżowaniem. Z uwagi na skuteczność działania w kilka lat później system ten rozprzestrzenił się w całych Stanach, a potem zawitał do Europy. W USA jednak rozwój sygnalizacji poszedł najdalej. W latach 1926-30 uruchomiono pierwsze "zielone fale" które zakładając średnią prędkość poruszającego się samochodu na 20 mil/godz. powodowały, że kierowca nieraz przez kilka skrzyżowań mógł przejechać bez zatrzymywania się.

Warszawa- sygnalizator dwukomorowyWarszawa- skrzyżowanie Marszałkowskiej z Alejami JerozolimskimiWarszawa- Nowy Świat/Al. Jerozolimskie. Sygnalizator wiszący nad skrzyżowaniem

policjanci kierujący ruchem

skrzyżowanie w ŁodziKraków- skrzyżowanie ulicy Katowickiej z 3 Maja Kraków- skrzyżowanie ul. Wielopole ze Starowiślną (1936)
Warszawa- Marszałkowska/ Złota. Minipulipt do sterowania światłami Warszawa- skrzyżowanie ul. Nowy Świat z Alejami JerozolimskimiKraków- skrzyżowanie ulicy św Jana z ulicą św Marka (rok 1934) Stanisławów- ulica Sapieżyńska
 
<< Początek < Poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Następna > Ostatnie >>

Strona 4 z 13
خرید vpn خرید کریو خرید کریو دانلود فیلم خارجی دانلود آهنگ ایرانی دانلود فیلم خرید vpn دانلود فیلم خرید vpn خرید vpn خرید کریو Google