Tablice rejestracyjne w Polsce regularnie poddawane są zmianom prawnym. W ostatnich miesiącach różnorodnych nowelizacji pojawiło się szczególnie wiele, dlatego każdy z nas powinien zwrócić uwagę, czy aby nie dotkną one również nas i naszych aut.

Wymiary tablicy rejestracyjnej

Standardowe wymiary tablicy rejestracyjne w Polsce to 520x114 mm. Odpowiada to standardom nie tylko Unii Europejskiej, ale i większości innych krajów.

Od 2 lipca 2018 roku zamawiać można jednak również mniejsze tablice rejestracyjne - takie o wymiarach 305x115 mm. Jest to standard typowy dla rynków amerykańskiego i japońskiego, dlatego te zmiany prawne powinny ułatwić sytuacje osób, które decydują na import samochodu właśnie z USA lub Japonii.

wymiary tablicy rejestracyjnej 2019

Zielone tablice rejestracyjne

Białe tablice rejestracyjne (z czarnymi znakami) są najczęściej spotykanym ich rodzajem w Polsce. Wprowadzone w roku 2000, zastąpiły wcześniejsze, czarne tablice rejestracyjne z białymi znakami. Dziś te ostatnie są już rzadkością, nawet na wsiach.

Jednak już w roku 2020 na ulicach polskich miast będzie można dostrzec nowy rodzaj tablic. Zielone tablice rejestracyjne (z czarnymi znakami) dedykowane będą pojazdom elektrycznym i wodorowym. Pozwolą one na łatwiejsze odróżnienie tego typu samochodów od typowych aut napędzanych silnikiem spalinowym.

Przydać się to może np. policji, jako że coraz częściej także w Polsce do centrów wielu miast wjazd mają tylko pojazdy elektryczne. Zielona tablice rejestracyjne mogą więc pomóc policjantom w szybkim wyłapaniu aut spalinowych, które nielegalnie znalazły się w chronionej części miasta.

Uwaga! Powyższe zmiany nie dotkną jednak tzw. samochodów hybrydów. Ich właścicielom wciąż będą wydawane standardowe, białe tablice rejestracyjne.

Wymiana tablic rejestracyjnych - co jak i gdzie?

Do tej pory osoby kupujące samochody używane musiały każdorazowo stawiać się w miejskich wydziałach komunikacji w celu wymiany tablicy rejestracyjnej na nową. Wyjątek dotyczył wyłącznie tych osób, które nabywały auto od osoby mieszkającej w tym samym powiecie. Ci mogli bowiem pozostać przy starych „blachach”.

Możliwe jednak, że już wkrótce wymiana tablic nie będzie konieczna. Ministerstwo Infrastruktury planuje bowiem wprowadzić znaczące zmiany w prawie jeszcze w roku 2019. Jedną z najważniejszych reform ma być wprowadzenie dożywotnich tablic rejestracyjnych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, osoby kupujące auta nawet z innego województwa nie będą musiały wymieniać tablicy rejestracyjnej.

Zmiany te mają spowodować, że w miejskich wydziałach komunikacji zmniejszą się kolejki. Obecnie kierowcy muszą czekać czasem nawet kilka godzin, by załatwić w urzędzie tak prostą sprawę jak wymiana tablic rejestracyjnych.

Co jednak ciekawe, zmian prawnych planowanych przez Ministerstwo ma być jeszcze więcej. Już w roku 2018 zrezygnowano z konieczności wożenia ze sobą dowodu rejestracyjnego. Teraz natomiast mówi się między innymi o wstrzymaniu wydawaniu mandatów za brak prawa jazdy. Zniknąć mają również karta pojazdu, jak i nalepka kontrolna, przyklejana do tej pory na szybę.

Trzecia tablica rejestracyjna

W 2016 roku wprowadzono prawo pozwalające wydziałom komunikacji na wydanie kierowcom trzeciej tablicy rejestracyjnej. Przeznaczona jest ona dla tych osób, które posiadają specjalny bagażnik na rowery. Ten, montowany zwykle na tylnej klapie lub haku, często zasłania podstawową tablicę, co skutkować może mandatem.

By otrzymać trzecią tablicę rejestracyjną nie jest potrzebne żadne nadzwyczajne pozwolenie. Do wniosku o jej wydanie załączyć należy większość tych dokumentów, które okazuje się przy wnioskowaniu o standardowy zestaw dwóch tablic:

  1. dowód rejestracyjny;
  2. dowód osobisty/paszport;
  3. karta pojazdu;
  4. KRS lub zaświadczenie z CEiDG (w przypadku prowadzenia firmy);
  5. dowód opłaty;
  6. aktualne ubezpieczenie OC


W przypadku składania wniosku o rejestrację nowego auta (z salonu) potrzebujemy również:

  1. faktury potwierdzającej to, iż jesteśmy właścicielami pojazdu;
  2. potwierdzenia zapłaty akcyzy, jeśli auto zostało wyprodukowane w UE;
  3. jeśli auto pochodzi spoza Unii - dokumentu potwierdzającego odprawę celną


W przypadku sytuacji, gdy „przerejestrowujemy” używane auto, potrzebujemy z kolei (poza wspomnianymi wcześniej sześcioma dokumentami):

  1. dokumentu potwierdzającego zakup auta (np. umowa sprzedaży, faktura);
  2. dotychczasowych tablic rejestracyjnych, przekazywanych przez poprzedniego właściciela.


Koszt tablicy rejestracyjnej


Obecnie za wydanie standardowych tablic rejestracyjnych zapłacić należy 80 złotych. Jeśli chcemy otrzymać coraz modniejszą ostatnio tablicę z własnymi znakami (tzw. tablica rejestracyjna indywidualna) opłata wzrasta aż do tysiąca złotych.

Pamiętajmy jednak, że to nie wszystkie opłaty, które czekają nas przy rejestracji. Zapłacimy bowiem także między innymi za dowód rejestracyjny (54 złote) czy nalepkę kontrolną (18,50 złotych). Łącznie za wszystko - w przypadku standardowych tablic - zapłacić powinniśmy dokładnie 180 złotych i 50 groszy. Przypominamy, że potwierdzenie opłaty należy mieć przy sobie podczas składania wniosku rejestracyjnego czy „przerejestrowania” auta używanego.