Wyprzedzanie - o czym pamiętać? z której strony? kiedy?
Jak prawidłowo wyprzedzać?
Po pierwsze przypomnijmy sobie dokładną definicję pasa ruchu. Zgodnie z kodeksem ruchu drogowego, jest to każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu jednego z pojazdów wielośladowych. Może, ale nie musi być oznaczony znakami drogowymi. W przypadku znaków chodzi tutaj przede wszystkim o znaki pionowe i linie na jezdni.
Jeśli na drodze nie ma oznaczonych pasów ruchu, ale jej szerokość umożliwia równoległą jazdę dwóch rzędów pojazdów wielośladowych, to możemy przyjąć, że ma dwa pasy ruchu. Naszym obowiązkiem jest właściwe zrozumienie ich przebiegu i jazda tylko jednym pasem.
O czym musimy pamiętać, zanim zaczniemy wyprzedzać?
Przede wszystkim pamiętajmy, że wyprzedzanie na drodze jednojezdniowej może być bardzo niebezpieczne. Dlatego unikajmy takiego manewru, zwłaszcza na ruchliwej drodze. Zanim więc zaczniemy wyprzedzać, sprawdźmy, czy możemy to zrobić w konkretnym miejscu. Zastanówmy się też, ile samochodów chcemy dokładnie wyprzedzić i czy jest to w ogóle możliwe. Weźmy pod uwagę, jaki odcinek prostej drogi mamy przed sobą i z jaką prędkością poruszają się inni kierowcy. Upewnijmy się też, że mamy dobrą widoczność. Takie sprawy są kluczowe.
Ponadto, zanim zaczniemy wyprzedzać, zachowajmy odpowiedni dystans między naszym autem a tym, które chcemy wyprzedzać. Dopiero wtedy możemy się wychylić na przeciwny pas i sprawdzić, czy manewr jest możliwy. Nie możemy jechać "na zderzaku", wtedy wydłużamy bowiem czas wykonania manewru.
Przed wyprzedzeniem, bezwzględnie spójrzmy w lusterko boczne i wsteczne. W ten sposób upewniamy się, że nie zajeżdżamy nikomu drogi. Jeżeli kierowca jadący za nami włączył już kierunkowskaz, pozwólmy mu spokojnie się wyprzedzić. Pamiętajmy o kulturze jazdy i bezpieczeństwie. To samo dotyczy samochodu, który planujemy wyprzedzać. Jeśli włączył już lewy kierunkowskaz, zrezygnujmy z wykonania manewru. Postarajmy się nie łamać przepisów. Nie zachowujmy się agresywnie na drodze. Wyprzedzanie na trzeciego może być bardzo niebezpieczne.
Jak bezpiecznie wyprzedzać?
Przede wszystkim przed wyprzedzaniem zredukujmy bieg. Następnie włączmy kierunkowskaz. Jeszcze raz sprawdźmy, czy możemy bezpiecznie wyprzedzić. Pamiętajmy o lusterkach. Dopiero wtedy możemy przystąpić do wyprzedzania.
Istnieje kilka podstawowych reguł:
Wyprzedzanie powinno zająć jak najkrócej,
Bądźmy zdecydowani,
Nie obserwujmy prędkościomierza. Całą uwagę skupmy na tym, co dzieje przed nami,
Przed zjechaniem na swój pas, włączmy kierunkowskaz,
Bezpieczni jesteśmy dopiero na swoim pasie ruchu,
Kiedy nie wolno wyprzedzać?
Kodeks drogowy jasno określa sytuacje, w których nie możemy wyprzedzać pojazdu silnikowego.
Kiedy dojeżdżamy do wierzchołka wzniesienia.
Kiedy jesteśmy na skrzyżowaniu (z wyjątkiem tych o ruchu okrężnym i tych, na których ruch jest kierowany).
Kiedy jesteśmy na zakręcie, oznaczonym znakami ostrzegawczymi.
Z kolei żadnych pojazdów nie możemy wyprzedzać w następujących sytuacjach.
na i przed przejściami dla pieszych i przejazdami dla rowerzystów.
na i przed przejazdami kolejowymi i tramwajowymi.
Od tych reguł istnieją pewne wyjątki.
Z której strony możemy wyprzedzić?
Innych kierowców wyprzedzamy z lewej strony, chyba że:
Chcemy wyprzedzić pojazd na jezdni jednokierunkowej z wyznaczonymi pasami ruchu.
Zamierzamy wyprzedzić na obszarze zabudowanym na jezdni dwukierunkowej mającej przynajmniej dwa pasy ruchu w tym samym kierunku.
Planujemy wyprzedzić na obszarze niezabudowanym na jezdni dwukierunkowej mającej przynajmniej trzy pasy ruchu w tym samym kierunku.
Zarówno z lewej, jak i z prawej strony możemy wyprzedzić na autostradzie i drodze ekspresowej. Jednak pamiętajmy, że wyprzedzanie z lewej strony jest zawsze bezpieczniejsze. Po wykonaniu manewru wróćmy na prawy pas.
Pamiętajmy, że jeśli pasy nie są oznaczone, nie możemy wyprzedzać z prawej strony. Ten przepis wynika z obawy, że nie wszyscy kierowcy są w stanie sobie wyobrazić, prawidłowy przebieg niewyznaczonych pasów. Mogą wówczas zboczyć ze swojego pasa i zajechać drogę kierowcy, który chce go wyprzedzić. Ten zakaz dotyczy zarówno jednokierunkowych, jak i dwukierunkowych dróg.
Czasem na drodze dwujezdniowych nie ma wyznaczonych pasów. Zwykle ma to miejsce tylko tymczasowo w czasie remontu nawierzchni. Pamiętajmy, że wtedy też nie możemy wyprzedzać z prawej strony.
Jezdnia jednokierunkowa
Z prawej strony możemy wyprzedzać na jezdniach kierunkowych z wyznaczonymi pasami ruchu. Taki manewr jest dozwolony zarówno na standardowej drodze jednokierunkowej, jak i drodze dwujezdniowej, składającej się z dwóch jezdni jednokierunkowych, każdej dla przeciwnego kierunku ruchu. Mowa tutaj również o autostradach i drogach ekspresowych.
Wyprzedzanie z lewej strony jest bezpieczniejsze. Jeśli jednak chcemy wyprzedzić z prawej strony, zachowujmy szczególną ostrożność. Zawsze stosujmy zasadę ograniczonego zaufania w stosunku do innych kierowców. Bądźmy czujni i przygotowani do awaryjnego manewru, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Jezdnia dwukierunkowa
W przypadku jezdni dwukierunkowej, planując wyprzedzanie z prawej strony, musimy uwzględnić obszar i liczbę wyznaczonych pasów ruchu. Jeśli chodzi o teren zabudowany, jezdnia dwukierunkowa powinna mieć przynajmniej dwa wyznaczone pasy ruchu w tym samym kierunku. Poza terenem zabudowanym, jezdnia dwukierunkowa musi mieć przynajmniej trzy wyznaczone pasy ruchu do jazdy w tym samym kierunku.
Tak naprawdę, poza terenem zabudowanym, raczej nie spotkamy takich dwukierunkowych jezdni.
Wyprzedzanie na wzniesieniu
Jednak to nie wszystkie zasady, o których musimy pamiętać. Przepisy kodeksu drogowego nie pozwalają kierowcom na wyprzedzanie z prawej strony na drodze jednokierunkowej, nawet jeżeli są na niej wyznaczone pasy ruchu, gdy zbliżają się do wierzchołka wzniesienia.
Ten przepis został wprowadzony dlatego, że na prawym pasie możemy niekiedy napotkać niewidoczny przed wzniesieniem traktor lub jadącą wolno ciężarówkę. Wówczas musielibyśmy gwałtownie zahamować.
Nie możemy również wyprzedzać z prawej strony na drodze dwukierunkowej (nawet jeśli wyznaczona jest odpowiednia liczba pasów ruchu), jeżeli zbliżamy się do wierzchołka wzniesienia.